kolano

 

Treningi na nierównych powierzchniach, niedoleczenie poprzednich kontuzji, błędy w ćwiczeniach czy źle dobrane obuwie mogą przyczyniać się do rozwinięcia tzw "kolana biegacza". Nie tylko jednak biegacze mogą cierpieć z powodu zespołu rzepkowo-udowego, ale także osoby trenujące odbicia, skoki, a także aktywności, które wymagają częstych, powtarzających się ugięć kolan.

 

Ból w kolanie najczęściej występuje u osób czynnie uprawiających sport, w szczególności biegaczy i jest podyktowany zarówno czynnikami wewnętrznymi jak i zewnętrznymi. Czynniki, które powodują zwiększenie ryzyka wystąpienia dolegliwości to m.in.: zbyt duża ilość ćwiczeń, zbyt intensywne obciążenia stawu kolanowego, uwarunkowania genetyczne i wiele innych. Sprawdźmy jak można zapobiec bólowi, jakie są wskazania i przeciwskazania i jak możemy się leczyć ?

 

>>Sprawdź także: Szkolenia Kinetic Control <<

>>Sprawdź także: Szkolenia FDM <<

 

Zespół bólu rzepkowo-udowego

Charakteryzuje się zapaleniem i bólem w okolicach struktur anatomicznych kolana i dotyka najczęściej stawu rzepkowo-udowego, w którym dochodzi do największych obciążeń ze wszystkich stawów w układzie kostnym człowieka, co powoduje podrażnienie błony maziowej odpowiedzialnej za odżywianie powierzchni chrzęstnych. Błona, która uległa podrażnieniu może blokować się pod rzepką, w związku z czym dochodzi do pogorszenia odżywienia chrząstki co skutkuje stanem zapalnym kolana. Często również pojawiają się mikrourazy w kości podchrzęstnej, troczki rzepki czy ciała tłuszczowego podrzepkowego, które powstają na skutek nieprawidłowego poruszania się rzepki podczas zgięcia i wyprostu stawu kolanowego.

 

Czynniki zwiększające ryzyko bólu

Bieganie, jak i inne czynności wymagające częstego zgninania kolana wpływają na jego stan. Do czynników zwiększających ryzyko pojawienia się bólu w kolanie należą :

  •       nadwaga bądź otyłość
  •       praca w jednej pozycji
  •       zwyrodnienie stawów
  •       przeforsowanie podczas treningu
  •       słaba kondycja, szczególnie, gdy ćwiczenia wymagają cięgłego uginania kolan
  •       chodzenie w zniszczonym, niewłaściwym obuwiu
  •       zbyt intensywne ćwiczenia bez uprzedniej rozgrzewki
  •       genetyczne uwarunkowania
  •       osoby młode, poniżej 34 roku życia są najbardziej narażone na wystąpienie kolana biegacza
  •       kobiety są dwa razy częściej narażone na pojawienie się zespołu rzepkowo-udowego niż mężczyźni, ze względu na szersze biodra i inny rozkład ciężaru ciała w kolanach

 

Objawy

Do najczęstszych objawów zespołu bólu rzepkowo-udowego należą:

  •       ból lekki lub ostry, w szczególności w trakcie poruszania się, ból w przednim przedziale stawu kolanowego
  •       dyskomfort w trakcie wchodzenia po schodach, biegania, spacerów i innych aktywności gdzie staw kolanowy jest uginany
  •       obrzęk, tkliwość, płyn, zaczerwienienia czy odczucie ciepła w stawie kolanowym
  •       klikanie w kolanie

 

Leczenie naturalnymi sposobami

 

1. Wzmacnianie poprzez rozciąganie ścięgien i mięśni

Na pojawienie się zespołu rzepkowo-udowego mają wpływ słabe ścięgna i mięsień czworogłowy uda, który gdy jest zbyt osłabiony będzie obciążać staw kolanowy. Aby wzmocnić mięśnie należy chodzić na basen lub dodać do swojej rutyny treningowej ćwiczenia krosowe. Dobrze rozciągnięte mięśnie, nie tylko będą wzmocnione ale i także ścięgna będą lepiej utrzymywać ciało w prawidłowej pozycji.

Jeśli jednak ból jest zbyt mocny i odczuwamy zbyt duży dyskomfort podczas ćwiczeń to należy jedynie delikatnie rozciągać mięśnie, bez dużego wysiłku i robić częstsze odpoczynki.

 

2. Odpoczynek

Jest zalecany szczególnie po wykonaniu wzmożonego wysiłku. Brak spoczynku znacznie zwiększa pojawienie się urazów lub odnowienie urazów już istniejących. Jeśli w trakcie biegania lub po, odczuwamy ból i dyskomfort w okolicach kolana powinniśmy przerwać i dać sobie czas na odpoczynek. Regeneracja uszkodzonych struktur może potrwać nawet do kilku tygodni.

 

3. Suplementy

Aby zapobiec podrażnieniu błony maziowej i stanów zapalnych w okolicach chrząstki można wspomóc się suplementacją taką jak branie kolagenu czy kwasu hialuronowego. Duża zawartość kwasu hialuronowego w płynie maziowym pomaga utrzymać odpowiednią lepkość tego płynu i wspomaga odpowiedni poślizg po powierzchni chrząstki. Ponadto hamuje procesy zapalne, ma istotne znaczenie w redukcji wstrząsów i obciążeń mechanicznych .

 

4. Dieta

Dieta jest niezwykle istotna przy rekonwalescencji. Zwiększona ilość warzyw, owoców, ryb, orzechów, zdrowych tłuszczy z oliwy z oliwek wspomoże nasz organizm i dostarczy odpowiedniej ilości niezbędnych składników odżywczych, witamin i minerałów.