terapia manualna

 

 

Na ból pleców cierpi coraz więcej osób. Siedzący tryb życia, praca przy komputerze czy wielogodzinna jazda samochodem pogłębiają tylko złe samopoczucie. Coraz częściej w leczeniu stosuje się terapię ciepłem lub zimnem. Jaka terapia najlepsza ciepła czy zimna? O tym poniżej.

Terapia zimnem i ciepłem może przynieść dużą ulgę. Jednak, żeby miała ona 100 procentową skuteczność musimy wiedzieć jaką zastosować w danej chwili. Sprawdźmy jaką metodę kiedy stosować.

 

>>Sprawdź także: Szkolenia Kinetic Control <<

>>Sprawdź także: Szkolenia FDM <<

 

Okłady zimne

Najlepszą metodą na ból w pierwszych 72 godzinach od wystąpienia urazu są okłady z zimna. Dzięki nim nie dojdzie do nadmiernego obrzęku wskutek gwałtownego rozszerzania się naczyń krwionośnych, co pozwoli na mniejsze odczuwanie bólu. Co więcej przykładanie lodu sprawi, że bolące tkanki zostaną znieczulone a co za tym idzie zostanie zmniejszone ich uszkodzenie. Do ochładzania można używać żelowych okładów, specjalnych worków z lodem lub mrożonych warzyw, należy jednak pamiętać, że zamrożony przedmiot musimy czymś owinąć np szmatką czy ręcznikiem, żeby nie doszło do odmrożenia.

Chłodzenie miejsca, które uległo kontuzji nie powinno przekraczać 10 minut i powinno być stosowane kilka razy dziennie przez około 3 dni. Między sesjami temperatura chłodzonej okolicy powinna powrócić do normy.

Terapia zimnem jest niezwykle przydatna w leczeniu urazów zmęczeniowych lub przewlekłego bólu (szczególnie u sportowców) jak m.in. w bólu kolana, który nasila się po bieganiu.

Ciepłe okłady

W metodzi tej, tkanki ulegają podgrzaniu dzięki czemu naczynia krwionośne rozszerzają się, szybciej dostarczany jest tlen do uszkodzonej tkanki a zbędne produkty przemiany materii są z niej odprowadzane. Tego typu okłady hamują sygnały bólowe, które przekazywane są do mózgu.

Mięśnie lubią ciepło, jeśli chcemy je rozluźnić. Ciepło zalecane jest po wysiłku, przy stresie, przy bólach odruchowych. Okłady jednak powinny być ciepłe ale nie gorące. Bez względu czy używamy poduszki elektrycznej, termofonu czy innych rodzai okładów ich temperatura powinna być w przedziale między 35 a 40ºC. Jeśli wybierzemy termofon to najlepiej jest wlać pół wrzątku, pół zimnej wody, a w przypadku poduszki elektrycznej nastawić najlepiej na minimum (szczególnie kiedy chcemy zmniejszyć ból pleców). Umiarkowane ogrzewanie skóry pozwala rozluźnić mięśnie, jendak zbyt wysoka temperatura może podgrzać istniejący lokalnie stan zapalny i go pogorszyć. Okład taki powinien trwać około 20-30 minut, maksymalnie 3 razy dziennie.

Istnieją dwa rodzaje okładów ciepłych:

  • suche - stosowane w takich zabiegach jak fen (leczenie ciepłem suszarki, leczenie nie przekracza 15 minut), biotron lub generatory podczerwieni
  • wilgotne – stosowane w takich zabiegach jak zabiegi parafinowe, borowinowe, fango, sauna, hydroterapia

Przeciwwskazania do stosowania ciepłych okładów

Kiedy mamy do czynienia z otwartymi ranami lub pacjent cierpi na cukrzycę.