pierwszy pacjent

 

Problem fizjoterapeuty: Jak obsłużyć pierwszego pacjenta

 

Każdy fizjoterapeuta, który zaczyna wykonywać usługi już na własne konto zastanawia się czy posiada wystarczającą wiedzę i doświadczenie. Jakie wskazówki i działania mogą być pomocne przy pierwszych kontaktach z klientem i jak sobie radzić ze stresem z nimi związanymi ?

Z pewnością każdy fizjoterapeuta stoi przed dylematem czy właściwie prowadzi zajęcia, czy odpowiednio się zachowuje wobec pacjenta i czy wszystko przebiega zgodnie z jego oczekiwaniami. Sprawdźmy jakie wskazówki na początek mogą być przydatne.



Pierwszy pacjent



Bardzo dużo mówi się o doświadczeniu fizjoterapeuty, że ze względu na nie pacjent wybiera tego a nie innego fizjoterapeutę. Fizjoterapeuta, który stoi przed pierwszym pacjentem nie będzie miał od razu doświadczenia. Ważne jest aby zdobyć zaufanie klienta i umieć dobrze słuchać, prowadzić konwersację a nie monolog. A jak sobie poradzić ze stresem związanym z pierwszym kontaktem? Można posłużyć się analogicznym skojarzeniem, że wiedza fizjoterapeuty jest jak wielka skrzynia, w której są mniejsze pojemniki oznaczające różne metody i wiedzę. Każde doświadczenie to kolejne pudełko do kolekcji.

>>Sprawdź także: Szkolenia Kinetic Control<<

>>Sprawdź także: Szkolenia FDM<<




Jak zdobyć zaufanie?



Zaufanie można zdobyć będąc empatyczną osobą z wyobraźnią, intuicją i kreatywnością, która dba zawsze o dobro pacjenta. Jeśli klient widzi zaangażowanie, chęć wysłuchania i zrozumienia chętniej wchodzi w bliższe relacje, ma zaangażowanie w plan leczenia i lepiej współpracuje a co najważniejsze wraca szybciej do zdrowia i chętniej zapisuje się na kolejne wizyty.

Niezwykle istotnym elementem w pierwszym kontakcie jest palpacja inaczej omacywanie, badanie dotykiem tak aby wyczuć kształt, rozmiar, twardość lub położenie określonej struktury anatomicznej. Niektórzy fizjoterapeuci muszą sporo poćwiczyć żeby wyćwiczyć wyczucie. Taką umiejętność nie da się wyuczyć na pamięć, trzeba ćwiczyć i ćwiczyć podobnie jak jazdę samochodem bo przecież jazdy samochodem nie nauczymy się na pamięć.



Komunikacja



Jest niezwykle istotna w relacjach pacjent-specjalista. Komunikacja powinna być dialogiem, w którym specjalista chce wiedzieć wszystko o swoim kliencie a pacjent chętnie opowiada i współpracuje przy zabiegach. Dodatkowo specjalista powinien służyć pomocą, odpowiadać na zadawane przez pacjenta pytania i omawiać szczegółowo dalszy proces leczenia.

Wielu obecnie czynnych fizjoterapeutów z pewnością pamięta swoją pierwszą konfrontację z pacjentem. Zarówno tym, którego spotkał na praktykach zawodowych organizowanych przez uczelnię, jak i pacjentem ,,zdobytym’’ już we własnym zakresie. Czy konfrontacja była stresująca, czy może byliśmy zupełnie odprężeni i zmotywowani? Może powtarzaliśmy sobie w głowie ,,czy już wystarczająco wiem’’?

 

Przydatne źródła: http://www.fundacjaavalon.pl/abc/relacja_pacjent_fizjoterapeuta.html